Centrum znalostí o šikanovaní a kyberšikane
Podpora pracovníkov s deťmi
Tvorba centra znalostí je našou reakciou na dopyt pracovníkov s deťmi po informáciách o týchto témach meniaci sa v čase. Šikanovanie a kyberšikana sú dnes sprofanované pojmy. Často zatieňujú a zjednodušujú široké spektrum komunikačných a vzťahových ťažkostí, s ktorými sa deti v rovesníckych skupinách potýkajú. Preto sa na tomto mieste chceme venovať tomu, čo sa za týmito témami skrýva a postupne meniť zjednodušený pohľad na šikanovanie a kyberšikanu.
Nastavenie na prácu so šikanovaním
„Ak chceme efektívne riešiť šikanovanie, musíme chcieť porozumieť jeho účastníkom“
„Prevencia šikanovania = budovanie porozumenia“
Krátko o šikanovaní
Pojmom šikanovanie označujeme úmyselné a opakované konanie s cieľom násilne alebo pod určitou hrozbou prevziať kontrolu nad niekým s využitím psychologickej prevahy. Šikanovanie prebieha v čase a jednotlivé incidenty so sebou súvisia, prípadne na seba nadväzujú. Problém praxe však je, že táto definícia umožňuje hodnotiť šikanovanie zväčša len retrospektívne. Čiže až po dôkladnom prešetrení alebo pozorovaní série incidentov je možné „vyhlásiť“, že nejde o jednorazový incident, ale o dejovú líniu. Sú prípady, ktoré sú zreteľnejšie, ale veľa prípadov nám umožňuje sa na ne pozrieť z nadhľadu až po čase.
Znaky šikanovania
Ako šikanovanie vyzerá
Prejavy šikanovania
Pod pojmom šikanovanie si môžeme predstaviť rôzne prejavy. Najčastejšie prejavy sú posmievanie, ponižovanie, vyčleňovanie, vydieranie, prenasledovanie a vytváranie negatívneho obrazu o niekom. Ak sa nad týmito prejavmi a pojmami hlbšie zamyslíme, môžeme vnímať ich pokračujúcu, resp. opakujúcu tendenciu, čo nám len potvrdzuje, že ide o sériu incidentov. V literatúre a teórii sa môžeme stretnúť aj s formami šikanovania. Formy nám ukazujú ako jednotlivé prejavy vyzerajú navonok. Ako príklad si môžeme vziať vysmievanie. V priamej forme nevhodne komentuje iniciátor zovňajšok, v nepriamej forme nabáda ostatných, aby si na obeti nedokonalosti všímali, prípadne ju pred inými k niečomu prirovnáva. V bezprostrednej forme sa to môže diať v triede, v kybernetickej forme v triednej skupine na sociálnej sieti.
Kyberšikana
Pri kyberšikane princípy zostávajú rovnaké ako pri bezprostrednom šikanovaní. Mení sa však prostredie, nástroje, spôsob prevahy a tiež kontrola, ktorú iniciátor nad situáciou má. Sociálne siete a multimediálne nástroje umožňujú, aby iniciátor atakoval obeť bez použitia vlastnej sily. Jeho prevaha v kyberpriestore spočíva najmä v publiku a v obmedzenej možnosti sa brániť. Paradoxom pri vytváraní posmešného obsahu na sociálnych sieťach je, že ak sa obeť bráni v diskusii pod obsahom, algoritmy túto aktivitu vyhodnocujú ako záujem o tému. A tým sa v niektorých aplikáciách posmešný obsah dlhšie uchováva a zobrazuje.
Pri kyberšikanovaní sa deje ešte jeden nepríjemný fenomén. Zobrazovaný obsah si ktokoľvek môže stiahnuť, uchovať a zverejnením stráca aj samotný autor posmešného obsahu kontrolu nad príspevkom, fotografiou alebo videom.
Prejavy kyberšikanovania
Šikanovanie je spôsob
O šikanovaní hovoríme veľakrát ako o skutku. Šikanovanie je však spôsob. Dalo by sa povedať, že je to závažnejší spôsob (rovesníckeho) násilia. Určitý súhrn praktík, ktoré využíva iniciátor na dosiahnutie svojich cieľov. Medzi tieto ciele môžu patriť napríklad udržanie kontroly nad situáciou, potreba zmocniť sa niečoho, odvrátenie pocitu ohrozenia svojej pozície, demonštrácia sily, zábava na úkor druhého, odklon pozornosti od seba alebo naopak, udržanie pozornosti na seba. Ak sa pozornejšie pozrieme na tieto ciele, nie sú samé o sebe negatívne. Negatívny je práve deštruktívny spôsob, ktorým iniciátor násilne vtiahne do situácie druhého človeka. Tento pohľad nám môže pomôcť aj pri práci s iniciátorom násilia, kde nespochybňujeme jeho ciele, ktoré sú často sebaobrannou reakciou, ale jeho deštruktívny spôsob dosahovania cieľov.
Vzťah rovesníckeho násilia a šikany
Rovesníckym násilím označujeme akékoľvek násilie medzi deťmi. Význam slova „násilie“ má však naprieč rezortmi, ktoré sa zaoberajú konfliktmi medzi deťmi, rôzne konotácie a váhu. Napríklad na účely trestného stíhania sa môže za násilie považovať až mimoriadne závažné konanie oproti vnímaniu pomáhajúcich pracovníkov či pedagógov, ktorí za násilie považujú aj bežné konflikty medzi deťmi. V praxi sa často objavuje zaujímavý fenomén. Riešitelia podozrenia na šikanovanie venujú až príliš veľkú pozornosť na potvrdenie alebo vyvrátenie hypotézy, že daný incident bol šikanovaním. Pritom akékoľvek násilie je problematické. Dokonca aj dohodnuté bitky alebo vyrovnané zápasenie medzi deťmi môže vzbudzovať verejné pohoršenie alebo strach. A práve tento dôvod môže byť určujúci, ak škola rieši aj takéto incidenty. Ak by sme mali určiť jasnú a zreteľnú hranicu medzi násilím a „nenásilím“, bola by to možnosť obete vystúpiť z konfliktu. Táto možnosť sa však nesmie posudzovať z pozície pozorovateľa a iniciátora násilia, ale z pozície obete. Pretože pozorovateľovi pri posudzovaní situácie nemusia byť známe alebo viditeľné dôvody paralýzy obete. A vtedy môže pôsobiť, že je v situácii dobrovoľne.
Druhy rovesníckeho násilia
Kontext je kľúčový faktor
Hranice šikanovania
Pri posudzovaní podozrenia na šikanovanie sa neriadime iba samotným prejavom, ale aj kontextom. Pretože ten nám napovedá, ktorým smerom je orientované konanie dieťaťa. Situácia, keď dieťa pozýva ostatné deti na svoju oslavu, môže poslúžiť ako dobrý príklad. Je prirodzené, že sa na oslavu nedostanú všetky deti. Rozdiel je však s akým zdôvodnením a s akým cieľom (úmyslom). Ak je úmysel dieťaťa mať na oslave deti, s ktorými si rozumie, prípadne tým sleduje nejaké vlastné využitie, je to v poriadku. Ak situáciu využíva na to, aby dalo niektorému z detí pocítiť, že nie je dosť dobré, aby sa oslavy zúčastnilo, už je to konanie orientované na obeť. Pretože cieľom už nie je len nepozvanie, ale aj vyvolanie pocitu odmietnutia. Problémom aplikačnej praxe a hraniciam šikanovania sa venujeme detailnejšie v blogovom príspevku.
Každý prípad má viacero vrstiev
Každý incident a séria incidentov má viacero rovín resp. vrstiev. Vrstvy môžeme vnímať ako spektrum dôsledkov a zistení, ktoré z prípadu vyplynuli. Toto uvedomenie je veľmi dôležité pri vnímaní celého prípadu, pretože jednotlivé vrstvy určujú následné opatrenia, ktoré vykonáme. Ak sa pozeráme na prípady v len rámci normatívnej vrstvy (čo sa často deje), klasifikujeme to zväčša ako porušenie školského poriadku v rámci školy a v závažných prípadoch ako trestný čin v rámci protispoločenského konania. Lenže prípady majú ďaleko viac vrstiev, na ktoré treba zareagovať. V rovine obete zisťujeme aký má situácia na obeť masívny emocionálny vplyv. Na základe zistení a dôsledkov je pre obeť potrebné pripraviť sériu opatrení, ktoré ju po incidente dokážu vrátiť v najvyššej možnej miere do bežného života. Ďalšími vrstvami prípadov sú rovina iniciátora, rovina účastníkov, spoločenská rovina, normatívna rovina a rovina prostredia. Vzhľadom na komplexnosť témy, jednotlivým rovinám prípadov sme venovali samostatný blogový príspevok.
Príklad rovín (vrstiev) prípadu
Blogové príspevky k téme šikanovania a kyberšikany
V centre znalostí o šikanovaní sme sa venovali hraniciam šikanovania. Hranica, pred ktorou ešte nejde o šikanovanie a za ktorou
O šikanovaní vieme, že je to opakovaný spôsob ubližovania. Je to séria incidentov, ktoré spolu tvoria nejaký súvislý celok. Práve
Jedna z najkrajších myšlienok, ktorá v uplynulom školskom roku zarezonovala v odbornom éteri, bola "DETI NECHCÚ BYŤ ÚSPEŠNÝMI DOSPELÝMI,
Téma „poprosenia“ a žiadosti je pomerne široká a môžete ju poňať rôzne. Samotná prosba má niekoľko odtieňov – od
Aj keď sa táto časť môže zdať ako klišé, v spoločnosti je skutočná kríza slušnosti a tá začína a končí práve pri
Témou tejto časti je „stavba domu porozumenia“. Deťom sa dá pekne transformovať poznanie, že podobne ako mosty, si staviame
V tejto časti sa dotýkame momentov, ktoré oslabujú porozumenie. Nedorozumenia sú prirodzené, ak ich je však veľa, môžu vyústiť
Infografika sa zameriava na výzvu k porozumeniu. Poukazuje na to, že porozumenie môžeme zvyšovať alebo znižovať práve tým, že niektoré
Tvorba mostov medzi ľuďmi je základným predpokladom porozumenia. Deťom sa snažíme vysvetliť a znázorniť, že naše vzťahy sú akoby mosty,