Od 1. februára 2025 vstupuje do platnosti nová Smernica č. 1/2025 k prevencii a riešeniu šikanovania detí a žiakov v školách a v školských zariadeniach. Prináša nové definície šikanovania, menia sa aj povinnosti škôl. Mnohé veci vylepšuje, ale na mnohé stále zabúda. Oficiálnu verziu Smernice si môžete stiahnuť aj na konci tohto článku.

Čo je šikanovanie podľa novej smernice

Šikanovaním v škole je obťažovanie formou spravidla opakujúceho sa nežiaduceho správania šikanujúceho voči šikanovanému, ktoré je motivované úmyslom získať nad šikanovaným prevahu, šikanovaného ponížiť alebo získať vynútené mocenské postavenie, v dôsledku ktorého dochádza, alebo môže dôjsť, k vytváraniu zastrašujúceho, nepriateľského, zahanbujúceho, ponižujúceho, potupujúceho, zneucťujúceho, zámerne zraňujúceho alebo urážajúceho prostredia vo forme verbálneho šikanovania, fyzického šikanovania, psychického šikanovania, emocionálneho šikanovania, nebezpečného elektronického obťažovania alebo nebezpečného prenasledovania.

Pribudli aj vymedzenia priameho šikanovania

Priamym šikanovaním je šikanovanie, pri ktorom šikanujúci zameriava svoje konanie priamo na šikanovaného opakujúcim sa úmyselným verbálnym, psychickým, emocionálnym alebo fyzickým násilím, pri ktorom sú spravidla prítomní aj účastníci šikanovania; je spojené s cieľom získať prevahu v kolektíve.

Nepriama šikana

Je spôsob, pri ktorom šikanujúci používa metódy a nástroje vzťahového násilia a emocionálneho vydierania, najmä v podobe prehliadania, ignorovania, zámerného vyčleňovania šikanovaného z kolektívu, šírenia nepravdivých alebo znevažujúcich informácií, citlivých zvukových záznamov (audiozáznamov), obrazových záznamov (videozáznamov) alebo zvukovo-obrazových (audiovizuálnych) záznamov o šikanovanom alebo manipulovaním názorov a postojov ostatných členov sociálnej skupiny k šikanovanému.

Agresor a obeť majú nové pomenovania

Šikanujúcim je podľa novej smernice žiak alebo skupina žiakov, ktorí opakovane psychicky alebo fyzicky ubližujú šikanovanému. V tomto bode sa predkladatelia odklonili od pomenovania „obeť“. Pri náhrade slova agresor je možné vnímať túto zmenu pozitívne, nakoľko dochádzalo k zbytočnému nálepkovaniu detí, ktoré hoci v pozícii iniciátora, ale tiež potrebovali pomoc. Negatívna konotácia slova agresor tejto pomoci neprispievala. Opačná situácia je ale pri obetiach. Pretože označenie „obeť“ dostatočne vystihovala aktivizačnú potrebu poskytnutia pomoci a toto označenie súznelo aj s inými normami, ktoré toto označenie používajú. Napr. Zákon o obetiach trestných činov.

K téme šikanovania sa môžete viac dozvedieť aj v našom Centre znalostí o šikanovaní, kde sa snažíme zrozumiteľne pracovníkom s deťmi vysvetľovať súvislosti pri práci so šikanou.

Konečne aj o účastníkoch

Smernica hovorí konečne aj o účastníkoch šikanovania, ktorí sú tiež veľmi podstatnou cieľovou skupinou pri práci so šikanovaním. Považuje za nich žiaka alebo skupinu žiakov, ktorí sú prítomní pri šikanovaní, alebo ktorí majú o šikanovaní vedomosť a nie sú šikanujúcimi ani šikanovanými.

Nedostatočné dôvody evokujúce že obeť za šikanu môže

Zaujímavým odsekom sú dôvody šikanovania. Podľa smernice je to najmä osobitná charakteristika šikanovaného spočívajúca spravidla v jeho zdravotnom znevýhodnení, pohlaví, náboženskom vyznaní alebo viere, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine, sexuálnej orientácii alebo rodovej identite, jazyku, sociálnom, spoločenskom alebo majetkovom postavení jeho rodiny, alebo iná osobná charakteristika spojená spravidla s nosením okuliarov, nadváhou alebo nízkou pohybovou gramotnosťou. Pomenovanie dôvodov považujeme priamo za nešťastné, pretože skutočným dôvodom šikanovania nikdy nie je to, aký je šikanovaný. Ale dôvod je vždy na strane šikanujúceho. Charakteristiky uvedené ako dôvody sú len zámienkou a témou, ktorú si vyberá šikanujúci.

Ďalšie rozdelenia šikanovania

Smernica ďalej popisuje rozdiely medzi verbálnym, fyzickým, psychickým a emocionálnym šikanovaním. V rámci vysvetľovania pojmov sa trochu v Smernici zabúda, že šikanovanie prebieha častokrát kombinovanými formami. A že len časť incidentov spadá pod jeden typ šikanovania.

Kyberšikanovanie

Smernica uvádza ako elektronické šikanovanie verbálne, psychické šikanovanie a emocionálne šikanovanie uskutočňované v kybernetickom priestore bez fyzického kontaktu šikanujúceho a šikanovaného prostriedkami informačnej a komunikačnej technológie, ktoré môže mať aj anonymnú povahu, a pri ktorom šikanujúci dokáže uskutočniť útoky z rôznych miest, pričom šikanovaný sa o napadnutí nemusí okamžite dozvedieť a nemusí byť schopný identifikovať šikanujúceho; zverejnené informácie, fotografie, audiozáznamy a videozáznamy môžu byť prístupné veľkému počtu osôb a môže byť náročné ich odstrániť z kybernetického priestoru.

Čo šikanovanie nie je

Smernica sa pustila aj do vymedzenia toho, čo šikanovanie nie je. Toto ustanovenie považujeme opäť za nie celkom šťastné, nakoľko opakované konanie sa vždy skladá z jednorazových incidentov. Za konanie, ktoré nie je šikanovaním, považuje Smernica jednorazový alebo impulzívny prejav násilia alebo agresie medzi žiakmi akútnym neovládnutím emócií, ktoré bezprostredne odznievajú. Taktiež prejav násilia alebo agresie medzi žiakmi mimo školy, ktorý nevyplýva zo vzťahov medzi žiakmi v škole, okrem kyberšikanovania. Šikanovaním tiež nie je nezhoda medzi zamestnancom školy a žiakom súvisiaca s výchovno-vzdelávacím procesom. Aj táto posledná veta apriori vylučuje šikanovanie zo strany dospelého (pedagóga) smerom k žiakovi, čo v praxi môže znamenať, že sa skutočná šikana medzi učiteľom a žiakom ani nebude prešetrovať.

Šikanovanie trestným činom alebo priestupkom

Tak ako predchádzajúca smernica, aj tá nová popisuje, ktoré trestné činy a ich skutkové podstaty môže naplniť šikanovanie. Venuje sa aj priestupkom, ktoré môže naplniť šikanovanie – priestupok proti občianskemu spolunažívaniu alebo majetku.

Prevencia šikanovania v novej smernici

Pri prevencii šikanovania škola dbá na vytváranie bezpečného prostredia, v ktorom sa vznik šikanovania aktívne obmedzuje. Pri prevencii šikanovania škola primerane pôsobí na žiakov podľa ich veku a psychickej úrovne a intelektuálnej úrovne s dôrazom na hodnotovú výchovu. Za prevenciu šikanovania v škole zodpovedá riaditeľ školy. Riaditeľ školy zabezpečuje činnosti súvisiace s prevenciou šikanovania prostredníctvom činnosti pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov.

Ako môže prevencia vyzerať

Prevencia sa realizuje využívaním takého obsahu výchovy a vzdelávania a takých metód a foriem výchovy a vzdelávania, ktoré posilňujú úctu, toleranciu, empatiu a solidaritu žiakov najmä voči sebe navzájom. Taktiež aktívnym sústavným výchovným pôsobením pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca vrátane prejavenia záujmu o problémy žiaka v škole a mimo nej. Je dobré, že sa začína hovoriť aj o stratégii. Smernica hovorí o realizácii prevencie aj dlhodobou strategickou činnosťou, realizáciou overených preventívnych programov s doplnením o činnosti neformálneho vzdelávania najmä prednášky, diskusie, organizovaných školou alebo inými subjektmi a mimoškolskými činnosťami, ktoré posilňujú v žiakoch úctu, toleranciu, empatiu a solidaritu najmä voči sebe navzájom.

Prevencia je aj o spolupráci

Prevencia sa realizuje aj spoluprácou s rodičmi alebo inou fyzickou osobou, aktívnym prístupom orgánov školskej samosprávy pri navrhovaní a prerokovaní školského poriadku, školského vzdelávacieho programu a opatrení školy k prevencii šikanovania, spoluprácou školy so zariadeniami poradenstva a prevencie. Pri prevencii šikanovania zariadeniami poradenstva a prevencie sa informovaný súhlas zákonného zástupcu nevyžaduje.

Intervenčné tímy

Riaditeľ školy alebo ním poverený pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec zostavuje skupinu zamestnancov školy, ktorá navrhuje a zabezpečuje postup pri riešení šikanovania; jej členmi sú najmä triedny učiteľ, školský psychológ, školský špeciálny pedagóg, výchovný poradca. Opatrenia, metódy a postupy pri obmedzovaní šikanovania a nápravy jej dôsledkov sa navrhujú tak, aby zodpovedali vývinovej zrelosti, emocionálnej zrelosti a veku šikanujúceho, šikanovaného a účastníkov šikanovania, vrátane detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.

Riešenie akútnych incidentov

Riaditeľ školy alebo ním poverený pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec pri preverovaní incidentu, ktorý zahŕňa podozrenie zo šikanovania bez zbytočného odkladu najmä zabezpečí pomoc a ochranu potencionálnemu šikanovanému. Taktiež zabezpečí, aby v priebehu preverovania nedošlo k ďalšej konfrontácii medzi potencionálnym šikanujúcim a potencionálnym šikanovaným. Ďalej informuje zákonného zástupcu potencionálneho šikanujúceho, potencionálneho šikanovaného a potenciálnych účastníkov šikanovania. V rámci intervencie spíše a zaeviduje záznam o incidente.

Spolupráca s inštitúciami

Riaditeľ pri incidente podľa potreby kontaktuje zariadenie poradenstva a prevencie, orgán sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately,
okresný úrad, ak ide o podozrenie zo spáchania priestupku, alebo políciu, ak ide o podozrenie zo spáchania trestného činu, poskytovateľa záchrannej zdravotnej služby. Zmena oproti predošlej smernici je v možnosti „podľa potreby“.

Informovanie rodičov

Riaditeľ školy alebo ním poverený pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec pri rozhovore so zákonným zástupcom alebo so zástupcom zariadenia šikanovaného, šikanujúceho alebo účastníkov šikanovania vo veci šikanovania dbá na zachovanie dôvernosti informácií. O rozhovore vrátane informovania zákonného zástupcu alebo zástupcu zariadenia vyhotoví riaditeľ školy alebo ním poverený pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec zápis. Jedno vyhotovenie poskytne riaditeľ školy alebo ním poverený pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec zákonnému zástupcovi alebo zástupcovi zariadenia.

Predošlá zrušená

Novou Smernicou sa zrušuje sa smernica č. 36/2018 k prevencii a riešeniu šikanovania detí a žiakov v školách a školských zariadeniach. Táto smernica nadobúda účinnosť 1. februára 2025. Stiahnuť si ju môžete TU

Centrum znalostí o šikanovaní

Autor: Peter Lengyel

Prevencia šikanovania – nástenky o porozumení

Zdieľajte článok so svojimi priateľmi