Ahoj pedagóg ! Prepáč za toto skoro oficiálne oslovenie, ale je to z úcty k vychovávateľom, špeciálnym a sociálnym pedagógom, ktorí by sa v oslovení učiteľ nemuseli nájsť. Možno si v škole už „inventár“ a možno „nová krv“. Nech si tam akokoľvek dlho, na úvod ti sám za seba (a aj za iných) ďakujem, že si zatiaľ zostal v školstve. A že ti žiaci nie sú ľahostajní. Byť denne v prvej línii pred nekritickými deťmi, kritickými puberťákmi a premúdrelými rodičmi, nie je jednoduché. Vlastne je to dosť nevďačné. Práca s budúcnosťou národa je nádherná, aj keď má čoraz hrubšiu a trpkejšiu škrupinu, ktorá mnohých znechutí. Mám tu pár motivačných zásad, ktoré ti môžu vrátiť dych. Nepoviem nič nové, nemám čarovný prútik, možno len pripomeniem to, na čo si za tie roky pozabudol, prípadne čo systém za ten čas z teba vytriasol. Nezabudni, že vždy je to o uhle pohľadu. Čaro zásad platí len vtedy, keď si chceš dať pomôcť. Ak si jednou nohou vonku a potrebuješ oddych od školy, choď a prípadne sa vráť. Ak hľadáš dôvody ako zostať, skúsi si prečítať tento blog.

SI NIEKTO A BUĎ NA TO HRDÝ

Jeden deň s dobrým učiteľom je viac ako tisíc dní usilovného samoštúdia. Ján Amos Komenský

Ak cítiš, že patríš pred katedru, nepochybuj neustále o tom. Ak to tam miluješ, je to na tebe vidno, aj keď ty sám si ten pohľad nemôžeš užiť. Vždy sa budeš niekomu páčiť a niekomu zase nie, ale ber to prirodzene. Spoločnosť učiteľov potrebuje a potrebuje aj teba. Pár „figúriek“ tam hore nemôžeš brať za bernú mincu. Viem, že ovplyvňujú tvoj plat a vlastne aj skoro všetko ostatné, ale to, na čo nemajú dosah je tvoj um a tvoja reč. Čo sa týka reakcií okolia, aj tam môžeš naraziť. Neber to však vždy osobne. Prichádzaš do styku s ješitnosťou, odhaľuješ klamstvo, lenivosť, ukazuješ pravdu tam, kde by často chceli rodičia a deti vidieť niečo iné. Daj im čas, aby ich skonfrontovala realita… Ak sa ti niečo podarí, ak vieš, že si dobrý, buď na to hrdý. Nemusíš byť pyšný, stačí hrdý. Keď to ostatní budú vidieť, budú hrdí na teba aj oni. Ak ťa zdravia aj tí, čo už nemusia, určite veľa znamenáš. A vedz, že ľuďom, ktorým si pozitívne zmenil život, ti to možno nikdy nepovedia. Každý rok zmeníš k lepšiemu hneď niekoľko životov…

CHCI BYŤ DOBRÝ PODĽA VLASTNÝCH KRITÉRIÍ

Úspech je stav mysle. Ak chceš úspech, začni premýšľať o sebe ako o úspešnom človeku.  Joyce Brothers

Každý chce byť so sebou spokojný. Ak máš pocit, že preto robíš veľa, osloboď sa a neporovnávaj sa s druhými. Sleduj reakcie na teba, povzbudzuj sa dobrými a pouč sa z tých negatívnych. Hodnotiace rozhovory, zborovňové klebety, závisť a potreba ťa hodnotiť, tu bude vždy. Nastav si vlastné kritéria, smeruj tam, kde si šťastný ty a tvoji žiaci. Viem, že je niekedy ťažké odolávať tlaku čísel a štatistík, ktoré nemusia vždy hovoriť v tvoj prospech, dôležité však je, či odovzdávaš, to čo chceš, čo podľa teba žiaci pre reálny život potrebujú. Ak si spomenieš na svojich najlepších učiteľov, určite drvivá väčšina z nich mala úsmev na perách a dávala ti najavo, že si pre nich dôležitejší ako čísla, či požiadavky aktuálnej doby. V očiach detí vždy vyhrávali tí, ktorí si razili vlastnú cestu a už menej tí, ktorí sa chceli vždy a za každých okolností niekomu zavďačiť.

POČÚVAJ NEPRIATEĽOV 

Múdrosť nepriateľov ti nikdy tak neuškodí, ako hlúposť priateľov. Sokrates

Za svoju pedagogickú púť určite stretávaš veľa neprajníkov. Niektorí ti vyslovene chcú zle, niektorí sú len nespokojní a niektorí možno len závidia. Je dôležité ich vedieť rozpoznať. Ani nie preto, aby si si ich škatuľkoval, ale skôr preto, že sú cenným iným pohľadom. Hlavne v tom, že ťa nevedomky upozorňujú na to, čo ti priatelia zo slušnosti, zdvorilosti a potreby ochraňovať ťa, nikdy nepovedia. Ak máš dosť sebakritiky, určite vieš rozlíšiť, čo sú narážky úplne mimo a čo sú tvoje poodhalené slabosti. Aj keď sa z nich nikdy možno nestanú tvoji priatelia, v podstate ti dosť pomáhajú. A mnohých by roztrhlo, keby to vedeli…

PODPORUJ PRIATEĽOV UČITEĽOV

Priateľov napomínaj v ústraní a verejne chváľ.  Publilius Syrus

Jedným z najsilnejších obranných múrov proti všetkému zlému, vždy bola komunita. Tá pedagogická je veľká. Tvor ju a podporuj svojich priateľov. Dávaj im nefalšovanú spätnú väzbu, ak sa ti na nich niečo páči, povedz im to nahlas a neboj sa o tom povedať aj žiakom a rodičom. Ak tým dokážeš „nakaziť“ aj ostatných, za krátky čas sa stane z vašej skupinky silná zostava. Vzájomne si tak dávate energiu, ktorá vám môže chýbať v čase podrazov, zlých dní, v krízových situáciách. Pedagógovia sú na jednej lodi a mali by cítiť podporu v prvom rade od vlastných.

UVER, ŽE ČAROM VZDELÁVANIA SI TY A NIE SYSTÉM

Žiadna škola nie je lepšia ako učitelia v nej. Učiteľ je životodarnou múzou školy. Ken Robinson

Vedel by si spočítať, koľko detí ti prešlo zatiaľ rukami ? Je ich určite veľa. Porozmýšľaj nad tým odkiaľ sú. Väčšina je určite z tvojho okolia. Nie zo 100 kilometrov vzdialeného mesta, ani z iného kúta republiky, pokiaľ nerobíš na výnimočnej strednej škole. Ty tvoríš spoločnosť tvojho mikroregiónu a ty si ten, ktorý môže ovplyvniť vzdelávanie ľudí, ktorých denne stretávaš a budeš stretávať vo svojom okolí. Uvedom si, že systém je bez teba paralyzovaný, aj keď to vyzerá inak. Plody tvojej práce sa možno neprejavia v celoštátnom meradle, ale možno v miestnych potravinách, u holiča, či u pestovateľa paradajok vo vašom meste, či obci. Možno máš z médií pocit, že učiteľov vnímajú ako nadbytočných, uvedom si však, že ty si tam hlavne pre svojich susedov, kamarátov tvojich detí, či vnúčat a svoje blízke okolie. Pre tých máš obrovskú cenu tam, kde si.

 NEJEŽ SA, KEĎ NIEKTO NECHÁPE UČITEĽOV. JE TO ISTÝ FILTER.

Niekedy ľudia okolo teba, nerozumejú tvojej ceste. Ani nemusia. Nie je určená pre nich, ale pre teba.

Určite zažívaš vzrušenie a vyšší tlak, keď niekto mimo školstva označí tvoju dovolenku za prázdniny, očakáva, že už o 12.40 ťa nájde doma a závidí ti tvoj poobedný a júlovo-augustový čas. Ber to tak, že v istom momente sa aj tí druhí mali možnosť o sebe rozhodnúť, kam sa budú uberať. Ty si sa rozhodol byť v škole a máš z toho výhody aj nevýhody, nech už to druhí pomenúvajú ako chcú. Vo svete je veľmi veľa pracovných pozícií, o ktorých panujú skreslené predstavy. Spomeň si na kávičkujúcich úradníkov, hasičov, vyvaľujúcich sa, keď nehorí, letušky, ktoré zadarmo prelietavajú svet, krvilačných exekútorov a právnikov, čo majú zarobené otvorením dverí. Ľudia majú a chcú mať skreslené predstavy o povolaniach, pretože okrem toho, že nemajú čas všetko detailne skúmať, často si poukazovaním na iných redukujú stres z vlastných nedostatkov v práci.

NEBOJUJ, VYTVÁRAJ PODMIENKY PRE ZMENU

Umenie vládnuť sa nezakladá na sile, či opatrnosti, ale na múdrosti. Ján Amos Komenský

Bojovať je dobré, ale krátko a intenzívne. Preto krátko, aby si nezabudol za čo bojuješ a aby si mal silu aj na ďalšie veci. V školstve je to podobne. Pokiaľ neustále s niekým a niečím bojuješ, strácaš silu a odvraciaš pozornosť od podstatných vecí. Potom zbytočne analyzuješ každý provokatívny komentár, stávaš sa samonasieračom a prestávaš byť pre ostatných dobrým parťákom. Ak chceš niečo zmeniť, radšej sa sústreď na podmienky, za ktorých môže zmena nastať. A ak to je veľmi nutné, niekedy pomôže aj zmena školy, alternatívny zárobok, či aktivity, ktorými pomôžeš aj ostatným vidieť veci, pred ktorými zatvárajú oči. Nezabudni, že najdôležitejšou podmienkou, ktorá ovplyvňuje všetko okolo seba si ty sám. Ak bojuješ so žiakmi a ich nechuťou, skús nájsť v nich to, čo ich rozprúdi. A ak ani to pri niektorých žiakoch nejde, netráp sa.

UČ TAK, ABY SI KREOVAL ĽUDÍ, KTORÍ SPRAVIA LEPŠÍ SVET PRE TVOJE DETI A VNÚČATÁ

Dnes niekto sedí v tieni pretože ktosi kedysi dávno zasadil strom. Warren Buffet

Ak máš pocit, že si nútený deti učiť veci, ktorým ani sám neveríš, rozdeľ si svoj vplyv na povinné jazdy a to, čo si inštinktívne myslíš, že žiaci potrebujú. Nezabudni, že žiadne vedomosti neurobia z tvojich žiakov dobrých ľudí, pokiaľ tým vedomostiam nedáš dušu. Pokiaľ ti vyslovene niekto nejde po krku a nestojí nad tebou, podporuj u žiakov to, čo považuješ za skutočne dôležité. Deti potrebujú príbehy, potrebujú ľudí, ktorí našli riešenia a potrebujú počuť od teba ako ti tvoje vzdelanie v živote pomohlo. Rozprávaj im veľa o svojich snoch, o túžbach aj o ľuďoch, ktorí ti zmenili život.

NEDOVOĽ, ABY SI PRIŠIEL O SVOJE VENTILY

Ak chcete vedieť, aké ste mali včera myšlienky, všimnite si, ako sa dnes cíti vaše telo.

V škole je tlaku na rozdávanie. A ten treba ventilovať. Tvoje deti, partner, rodina aj kolegovia ťa chcú mať živého a zdravého. A ty sám určite tiež. Mnohí chceme vyhovieť vždy a za každých okolností, uvedom si však, že biológia a psychológia nepustí. Potrebuješ oddych, ventil a relax takým spôsobom, ktorý robí teba šťastného. Nenechaj si na tieto veci siahnuť len preto, že niekto chce od teba viac ako má právo. Vedz, že ľudia si tlakom na teba ventilujú svoj vlastný tlak a často im tvoja prílišná pomoc ani tak nepomôže ako tebe uškodí. Šetri sa, aj zajtra je deň a ty sa ho chceš zúčastniť.

ZBAV SA CICIAKOV

Konflikty s okolím sú zdrojom deštruktívnej energie. Táto energia je spôsobilá zničiť človeka, spoločnosť, aj celú krajinu.  A.Lorinc

Ciciak nie je úplne spisovné slovo, ale skvele vystihuje ľudí odoberajúcich ti energiu. Ciciaka spoznáš podľa toho, že ti viac život komplikuje ako uľahčuje a tiež podľa toho, že z vášho rozhovoru vždy odchádza s pocitom, že sa fajne porozprával, zatiaľ čo ty hľadáš tabletku na bolesť hlavy. Ciciaci to nemyslia vždy zle, môžu sa dokonca nachádzať medzi tvojimi priateľmi. Ak sú však na teba „napojení“, nosíš na sebe bremeno, ktoré nepotrebuješ. Skús im oveľa viac asertívne určiť témy a čas rozhovoru, neboj sa povedať, že nevieš odpovedať na ich otázky a úvahy a vybuduj si s nimi vzťah, ktorý nebude bolieť.

Super, sme na konci. Bolo toho dosť, ale ak aspoň niektoré zásady uvedieš hneď zajtra do praxe, za krátky čas sa ti bude lepšie dýchať. Keď budeš mať pocit, že to nevyšlo, čítaj si to znova a opäť. Dovtedy, pokiaľ v sebe nebudeš vidieť pozitívneho človeka, ktorý má svoju hodnotu a lepšiu chuť do práce. Ak by si tomu všetkému neuveril, vôbec nevadí. Môžeš si vytvoriť podľa seba svoje zásady, ktoré ťa udržia v hre. Či už to bude tak alebo onak, verím, že sa to dobre skončí. Tak veľa šťastia Pedagóg !

-yel-