O šikanovaní vieme, že je to opakovaný spôsob ubližovania. Je to séria incidentov, ktoré spolu tvoria nejaký súvislý celok. Práve faktor súvisiaceho opakovania robí prípady šikany komplikované a umožňuje sa na ne pozerať z rôznych uhlov pohľadu. Preto hovoríme, že prípady majú niekoľko vrstiev resp. rovín.
Vrstvy môžeme vnímať ako spektrum dôsledkov a zistení, ktoré z prípadu vyplynuli. Uvedomiť si to je veľmi dôležité pri vnímaní celého prípadu, pretože jednotlivé vrstvy určujú následné opatrenia, ktoré vykonáme. Uveďme si tieto roviny priamo na konkrétnom prípade.
Prípad kyberšikany
Žiačkou bolo vytvorené a zverejnené zosmiešňujúce video z prezliekania v šatni o inej žiačke – premiantke, ktorá sa kvôli tomu psychicky „zrútila“. Ako dôvod vzniku videa iniciátorka uviedla, že žiačku každý v škole protežuje. Zistilo sa tiež, že v triede stav neznášanlivosti dozrieval už dlhšie.
Z frustrácie šikanovanie
Popis prípadu hovorí o jednorazovej aktivite inicátorky a mohlo by sa zdať, že nejde o prípad šikanovania. Pozrime sa však na motívy a známe fakty, všimneme si postupné stupňovanie neznášanlivosti, ktoré sa dialo v nejakom čase a nejakým spôsobom. Tento prípad, ako aj mnohé iné, nie je „čiernobiely“. Túžba iniciátora ublížiť druhému často vychádza z ubližovania iniciátorovi, ktorý si na uvoľnenie svojej frustrácie vyberá slabšiu obeť. Viac ako na skúmanie toho, či šlo o šikanu alebo nie, sa sústreďme na porozumenie všetkým účastníkom incidentov. A práve k tomu nám pomôže rozdelenie na vrstvy.
Spektrum dôsledkov
Rovina obete
V prvoplánovom ponímaní intervencie máme tendenciu obeť ochrániť tým, že zabezpečíme „zmazanie“ príspevku, odstránenie videa a potrestanie tých ktorí sa na tomto incidente podieľali. V rovine obete toho musíme ale urobiť oveľa viac. Pri analýze dôsledkov zisťujeme, že situácia mala na dievča masívny emocionálny vplyv, zhoršili sa jej vzťahy v triede a niektorí spolužiaci a učitelia ju ešte aj sekundárne viktimizujú, že to mala povedať skôr a že si za to môže sama. Opatrenia, ktoré máme prijať sa teda budú týkať každého dôsledku, ktorý sme identifikovali. Psychologickou pomocou sanujeme emocionálny dopad, prácou s kolektívom sa snažíme o znovuzačlenenie a edukáciou okolia sa snažíme zabrániť sekundárnej viktimizácii.
Rovina inicátora
Opäť sa pozrime na zistenia a dôsledky. Snažíme vnímať a porozumieť motívom konania žiačky. V uvedenom prípade ozorujeme u inicátora prítomnú frustráciu z protežovania premiantky, možno závisti… Zistením tiež je, že svoju frustráciu inicátorka riešila deštruktívne a otázkou je prečo nezvolila iný spôsob. Medzi dôsledky môžeme zaradiť, že obeti vznikli psychologické a spoločenské následky a nejaká škoda. Takže v rámci opatrení v tejto rovine budeme potrebovať pre iniciátora pomoc pri zvládaní záťažových situácií, vnímania nespravodlivosti a snahou bude ponuka riešení, ktoré by iniciátor mohol využiť. Ak sa zistí, že iniciátor sa snažil nájsť pomôcť skôr, ale ju nedostal alebo nenašiel, je na mieste rozmýšľať nad opatreniami aj voči systému v triede, či škole. Čo sa týka škody a zmiernenia dôsledkov, opatrením je prevzatie zodpovednosti iniciátorom za spôsobené nepríjemnosti obeti a snaha o náhradu a satisfakciu v čo najvyššej možnej miere.
Rovina účastníkov
Pri väčšine incidentov sú aj iní účastníci. Môžu to byť náhodní svedkovia, podporovatelia agresora, ale aj zvedavci, ktorí sa prizerajú. Na rovinu účastníkov sa často zabúda. Pritom dôsledkami smerom k nim môže byť strach, že sa situácia môže stať aj im, prípadne posmelenie a motivácia niektorých žiakov, ktorí sa tiež chcú niekomu pomstiť. Preto by pri každom prípade mala byť vykonaná určitá dopadová analýza aj na tých, ktorí boli pri tom. A podľa zistení potom prijať opatrenia. Napríklad diskusia s účastníkmi o tom ako prípad vnímali, sekundárna prevencia, pripomenutie toho, čo by mohli v situácii urobiť, atď.
Spoločenská/komunitná rovina
Ďalšou vrstvou je spoločenská rovina, pretože samotný incident má dopad aj na komunitu, v ktorej sa účastníci šikanovania pohybujú. Ak hovoríme o školskej triede, je možné, že sa situácia dotkne aj rodičov iných detí, prípadne sa budú dožadovať toho, aby škola zvýšila v tomto smere ochranu. Často sa stáva, že rodičia iných detí a samotné deti sa začnú pridávať na jednu alebo druhú stranu. Aj preto je dôležité neignorovať komunitnú rovinu a vnímať incident aj ako významnú vec v rámci kolektívu, na ktorú treba reagovať. Ak teda zistíme, že v komunite prípad rezonuje, mali by sme dopriať členom komunity primerané a zmysluplné informácie, ktoré napomôžu vyriešeniu situácie. Môže to byť vyhlásenie k incidentu, komunitné stretnutie, edukačné rodičovské združenie a pod.
Normatívna rovina
Ak pozrieme na prípad v rámci normatívnej vrstvy, konanie môžeme klasifikovať ako porušenie školského poriadku v rámci školy a ako trestný čin v rámci protispoločenského konania. Táto rovina žiaľ mnohým riešiteľom prípadov šikanovania stačí. Pritom normatívna rovina nám dáva jedinečnú možnosť oddeliť konanie, ktoré je potrebné odsúdiť od iniciátora, s ktorým potrebujeme ďalej pracovať. V normatívnej rovine sa teda zaoberáme sankciami a opatreniami, ktoré máme vykonať vzhľadom na spôsobené dôsledky a zistenia. V uvedenom príklade prišlo k podozreniu naplnenia skutkovej podstaty trestného činu. Preto aj napriek pochopeniu dôvodov iniciátora, jeho konanie bude predmetom ďalšieho vyšetrovania, prípadne hodnotenia správania.
Rovina prostredia
Trochu komplikovanou, ale dôležitou rovinou prípadu je aj rovina prostredia. O šikanovaní vieme, že je „chorobou sociálnych vzťahov“. A vzťahy sa vždy vyvíjajú v nejakom prostredí. Preto je dôležité sa zmyslieť aj nad tým, čo nám povedal prípad o prostredí školy alebo triedy. Z prípadu vieme, že niektoré deti vnímajú obeť ako žiačku, ktorá je protežovaná. Dozvedeli sme sa tiež, že napätie gradovalo už dlhšie, takže ho buď nikto z dospelých nezachytil alebo nedostatočne vyriešil. Otázkou je tiež akú pomoc deti dostali, ak na problém upozornili… V rovine prostredia je preto dôležité po takomto prípade prijať opatrenia smerujúce k posilneniu opatrení, ktoré zamedzia opakovaniu situácie. Zjednodušene povedané – rovina prostredia je priestor, kde môže škola alebo klub, kde došlo ku šikanovaniu, vytvoriť lepšie podmienky pre zdravé vzťahy.
Komplikované, ale jednoduché
Vnímanie rovín jednotlivých prípadov sa zdá byť veľmi hutné a komplikované. Každým riešeným prípadom sa však riešitelia šikanovania a násilia zdokonaľujú v práci s jednotlivými rovinami. A neskôr ich už vnímajú intuitívne. Možno aj preto, že mnohé opatrenia sa naprieč prípadmi opakujú. Takmer každý prípad sa dotýka všetkých rovín. Odmenou za komplexný prístup býva rýchlejšie a odbornejšie riešenie každého ďalšieho prípadu.
Autor: Peter Lengyel