S Michalom som sa stretla po prvýkrát pri organizovaní Kúzelnej fyziky pre žiakov zo základných škôl v Považskej Bystrici. Kúzelná fyzika je zábavno-vzdelávacie predstavenie, ktoré Michal Figura organizuje pre školy aj verejnosť z celého Slovenska už niekoľko rokov. Viackrát som mala možnosť nahliadnuť do „zákulisia“ Kúzelnej fyziky a jej prípravy. Mladý  fyzikálny showman ma zaujal aj tým, že si vyrába pomôcky sám, dokonca ku každej jednej má vzťah a viaže sa k nej príbeh vzniku.  Michala som vyspovedala, aby ste sa o tejto skvelej aktivite mohli dozvedieť aj vy.

 Prečo je fyzika kúzelná?

Pretože nás neustále dokáže prekvapiť. Skúste sa pošmyknúť na ľade a spadnúť, uvidíte ako vás zrazu prekvapí prítomnosť gravitačného poľa. A pokiaľ dokážem prekvapovať aj publikum na vystúpeniach, tak bude fyzika kúzelná aj pre nich.

 Ako sa stal z teba kúzelný fyzik?

Postupne, pomaly.  Najprv som bol študent fyziky (učiteľský odbor),  potom som bol krátko vedecký pracovník. Rola kúzelného fyzika je niečo medzi tým a táto pozícia mi najviac sedí.

„Aj učím aj objavujem, aj učím objavovať svet fyziky všade vôkol nás.“

Je program pre všetkých? Ako riešiš rozdiely medzi malými a veľkými?

Najmladší aktívni členovia publika boli škôlkari a robil som aj predstavenie pre dôchodcov. Vystupoval som pre elektrikárov, pre lekárov, ale aj pre hudobníkov či programátorov. Avšak ku každému publiku pristupujem inak. Na deti treba chrliť informácie úplne iným spôsobom ako na dospelých. Všetky kategórie však majú jedného spoločného menovateľa, ktorým je HUMOR. Ak sa divák zasmeje v mozgu dostane príkaz „ulož to!“

 Čo je tvojou inšpiráciou pri tvorbe fyzikálnych experimentov ?

Niekedy je to náhoda,  keď mňa samého prekvapí nejaký fyzikálny jav v praxi a poviem si „týmto by som mohol prekvapiť aj iných“. Takto nejak vznikol experiment „Magdeburské pologule“ (KF2), ktorý som vyrobil pri upratovaní dielne. Inokedy sú to hodiny strávené pozeraním videí na YouTube kde ma zrazu niečo nadchne a poviem si „TOTO MUSÍM VYSKÚŠAŤ!“

 Čo všetko deti vidia na predstaveniach? Aké experimenty sa žiakom páčia najviac?

Plno kúziel!  Pardon, fyzikálnych experimentov s vysvetlením javov, ktoré mohli diváci vidieť. Nie je to však „suchá fyzika“, ale ukážka toho, že javy, ktoré pozorujeme okolo nás, sú postavené na jednoduchých fyzikálnych zákonoch. A čo sa týka toho, čo sa páči ? Každému sa páči niečo iné. Už sa stalo že som bol celý deň na škole a po poslednom vystúpení som dostal od učiteľky kresby žiakov, ktorí sa zúčastnili prvého predstavenia a každý kreslil niečo iné. No je tam pár „chuťoviek“ ktoré sa páčia všetkým. Patrí medzi nich gyroskop, RGB mixér, či magnetický vláčik.

Čo myslíš, vedia sa dnešné deti nadchnúť?

Keď prídem na školu, nadšenie je tam už len preto, lebo si myslia, že sa nebudú učiť. Pri deťoch si treba dávať pozor na „dlhé časti teórie“ . Jednoducho žiaci ZŠ nie sú stavaní na formu „prednášky“. Preto sa v mojom programe striedajú experimenty v rýchlom slede s krátkymi informáciami o fyzikálnych javoch okolo toho. Ak deti chcú vedieť o danom jave viac majú v dnešnej dobe nekonečný zdroj informácii „internet“.

 Majú si žiaci možnosť vyskúšať pokusy?

Áno,  po predstavení majú žiaci cca päť minút na to, aby sa prešli okolo stolov a vyskúšali si vybrané experimenty. Päť minút je konštanta zo skúsenosti. Do piatich minút sa hrajú po piatich minútach už vymýšľajú čo ako urobiť „inak“ (teda objavujú a ničia). Raz som našiel magnet vtlačený do inteligentnej plastelíny ponorenej do vody… a to mi nerobí dobre.

 Čo môže učiteľ získať pre žiakov tým, že uvidí kúzelnú fyziku?

Veľa učiteľov sa sťažuje na nedostatok času na experimenty. Z jednej strany ich chápem, majú na to minimum časovej dotácie na školách. No potom, si objednajú mňa a ja deťom ukážem, že fyzika nie je len o vzorcoch definíciách a výpočtoch, ale že ju stretnú na každom kroku. Kúzelná fyzika nejde ruka v ruke s učivom ZŠ, no nájdu sa tam aj témy z učiva. Učitelia mi hovorili, že sa im potom tieto témy učili jednoduchšie. Deti zas vravia „Aha to sme videli na Kúzelnej fyzike“.

 Čo si majú žiaci a učitelia odniesť z Kúzelnej fyziky?

Nálepku „kúzelná fyzika ABSOLVENT“. 🙂  Ale teraz vážne, mám aj motto na oficiálnej stránke:

“Viem, že pre fyziku nenadchnem všetkých žiakov, ale ak sa mi to podarí aspoň u niekoľkých, budem vedieť, že táto misia má úspech.”

Teda majú si vziať so sebou nový pohľad na „nenávidený predmet“ alebo na predmet, ktorý ich len čaká. Hojdačku môžete rozhojdať jedným veľkým silným úderom alebo viacerými malými potlačeniami v správny čas.  Dobrý učiteľ tú hojdačku rozhojdáva pomaly, ale isto.  Ja som tu na to, aby som im dal jeden veľký pozitívny impulz.

Nika Laurenčíková

Chcete kúzelnú fyziku vo vašej škole ? Stlačte tlačidlo alebo navštívte Michalove stránky.

A nezabudnite na heslo „EDUSMILE (edusmajl)“

www.kuzelnafyzika.sk

Zdieľajte blog so svojimi kolegami !